השליטה של קאטר בנפט – מה ישראל עושה בנדון?

    יוסי אשר No Comments on השליטה של קאטר בנפט – מה ישראל עושה בנדון?
    20:23
    02.05.24
    פנחס בן זיו No Comments on שרים וח"כים תוקפים את המינויים בצה"ל: "אין מנדט"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לאחרונה, עלה שמה של קאטר כממנת ארגון החמאס וזו שדוחפת את חמאס להעמיק את הלחימה נגד ישראל.

    כלכלת קטאר מתבססת בעיקר על הפקת נפט וגז טבעי. התוצר המקומי הגולמי לנפש בקטאר הוא מן הגבוהים בעולם.

    אורח החיים העולמי מתבסס על אספקה סדירה של נפט, ורוב מדינות העולם תלויות בנפט לחלוטין במיוחד בשוק התחבורה. כ 60% מהשוק העולמי לנפט מיועד לדלק לתחבורה. כ 96% מכלי התחבורה בעולם פועלים על מוצרי נפט. תלות זו הופכת את השימוש העולמי הרחב בנפט לנושא אסטרטגי ממעלה ראשונה.

    המדינות המייצאות, וביניהן קאטר, מחזיקות ביותר מ 70% מעתודות הנפט העולמיות. הארגון מתאם את היקף הפקת הנפט של חברותיו ומספק רק 40% מהביקוש העולמי לנפט ועל ידי כך שולט בהיצע ובמחיר הנפט העולמי. העובדה שרוב מדינות אלה לא ידידותיות לישראל, מקשה על ניהול המדיניות של ישראל בעולם. בנוסף חלק מהכנסות הנפט משמשות למימון פעילות מלחמתית נגד ישראל והעולם המערבי- דוגמת חמאס.

    לפני כשנתיים הוקמה תוכנית לאומית להפחתת התלות העולמית בנפט בתחבורה. התוכנית שואפת לשמש זרז עולמי להפחתת התלות העולמית בנפט באמצעות פיתוח תחליפי נפט לתחבורה תוך הפיכת ישראל למרכז לידע ותעשייה בתחום. התוכנית, שמנוהלת ממשרד ראש הממשלה ובנויה כשת"פ של עשרה משרדי ממשלה שונים, תוקצבה לעשר שנים על מנת ליצר יציבות רגולטורית ואופק השקעה לשחקנים בתחום.

    כבר כיום קיימות מגוון טכנולוגיות ברמות שונות של בשלות, המאפשרות הנעה בתחבורה ע"י מקורות אנרגיה שאינם נפט. במהלך השנה הכריזה הממשלה על יעד של החלפת כ- 60% מדלקי התחבורה בדלקים חליפיים עד שנת 2025.

    במטרה להאיץ את הפיתוח וההטמעה של טכנולוגיות שיקטינו את התלות בנפט לתחבורה, כוללת התכנית השקעה מאסיבית במחקר ופיתוח, פתרונות מימון לחברות בתחום, סיוע רגולטורי באישור ניסויים והדגמות וחסות ממשלתית ביצירת שיתופי פעולה בינלאומיים. שיתופי הפעולה עשויים להאיץ את הגעת הפתרונות לשוק ולהשפיע על דפוסי הצריכה העולמיים. מאמץ זה עשוי ליצור סביבה גיאופוליטית חדשה ולהביא לשינוי אסטרטגי לישראל, למערב ולמדינות המתפתחות כאחד.



    0 תגובות